7 . Mar . 2011

Himpunan 19 Kata-Kata Hikmat ‘Motivasi’ Untuk Membakar Semangat Anda!

KEKADANG kita terasa amat longlai sekali. Dalam pada meneruskan kehidupan ini, terasa amat payah benar. Seolah hendak melangkah pun tidak bermaya. Apa lagi untuk mencapai kejayaan yang besar, memang jauh sekali. Kita ni kalau tidak disuntik dengan kata-kata perangsang sesekali, memang bertambah-tambah la malasnya. Hehehe..

koleksi kata hikmat motivasi

Jadi bacalah koleksi kata-kata hikmah ‘motivasi’ di bawah. Semoga semangat anda pulih seperti sediakala. Semoga semangat juang anda kembali segar. Semoga anda mendapat hikmah dan kebaikan daripadanya.  Agar jiwa anda kembali kental. Agar jiwa anda kembali bersemarak. Seolah seseorang yang baru sahaja menghabiskan segelas air sejuk selepas dahaga yang amat sangat.

 

1. Orang yang paling berkuasa adalah orang yang dapat menguasai dirinya sendiri.

2. Kita selalu lupa atau jarang ingat apa yang kita miliki, tetapi kita sering kali ingat apa yang orang lain ada.

3. Kegagalan ialah satu-satunya yang dapat diraih tanpa pengerahan tenaga sedikit pun.

4. Jika anda takut pada sesuatu, lihatlah & hadapilah.

5. Jika anda hilang segala-galanya, jangan lupa, kerana anda masih mempunyai masa depan.

6. Sesiapa yang tidak pernah merasai kepahitan tidak akan mengenal kemanisan.

7. Tidak pernah wujud orang malas. Orang yang dianggap malas ialah orang yang tidak dapat mencari pekerjaan yang sesuai dengan minatnya.

8. Tidak penting sama ada berapa lama kita hidup. Yang penting bagaimana keadaan kita semasa hidup.

9. Tanpa permulaan, anda tidak akan sampai ke mana-mana.

10. Orang yang bijak mempelajari banyak perkara daripada musuhnya sendiri.

11. Semangat yang kuat mampu mengatasi apa sahaja cabaran yang datang.

12. Selagi kita mencuba dan berusaha, selagi itulah kita akan beroleh apa yang kita hajati.

13. Anda tidak akan berasa penat sekiranya melakukan perkara yang anda suka.

14. Lombong emas dalam diri kamu adalah fikiran kamu. Kamu dapat menggalinya sedalam-dalamnya dan sepuas-puas yang kamu inginkan

15. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.

16. Seseorang menganggap ujian sebagai batu penghalang, sedangkan orang lain menganggapnya sebagai batu lonjatan.

17. Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.

18. Mengetahui perkara yang betul tidak memadai dan bermakna jika tidak melakukan perkara yang betul.

19. Gagal selepas usaha adalah hikmah, anda akan mendapat sesuatu yang lebih besar daripada apa yang anda sangkakan.

 

Demikianlah 19 kata-kata hikmah motivasi umum yang sempat saya kumpulkan. Selain ini, saya juga ada menyenaraikan 15 kata-kata semangat belajar khusus untuk mereka yang sedang tercari-cari kekuatan bagi memotivasikan diri supaya terus belajar.

Nota* Saya ada menulis sebuah artikel lain yang menyentuh bagaimana cara meningkatkan motivasi diri dengan 5 tips mudah. Mungkin anda berminat mengetahuinya.. icon smile

P/s Inginkan motivasi diri ‘advance’ untuk berjaya? Baca di sini..

80 Komen Untuk – Himpunan 19 Kata-Kata Hikmat ‘Motivasi’ Untuk Membakar Semangat Anda!
  1. znr 8th March 2011 5:14 am

    Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu atau sesaorang itu MELAINKAN mereka sendiri yang mengubahnya

    Terima kasih atas kata-kata motivasi di atas
    Artikel terkini daripada znr – Asam Pedas Claypot- Jaya Jusco Wangsa Maju KL

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Jatuh bangun kita adalah bergantung besar kepada diri sendiri. Selepas usaha yang bersungguh barulah kita digalakkan bertawakkal.

    [Balas]

    amyza hanim Reply:

    yup3 :)

    [Balas]

    kgmorten Reply:

    Silap tu,
    Kita manusia sebenarnya tidak ada apa2, tiada daya & upaya, melainkan kehendak Allah.
    Segala-gala milik Allah termasuk kejayaan & kegagalan kita.
    Allah Maha Adil – kita minta & tiada yang mutahil bagi Allah. Kemudian Allah akan tunjukkan jalan kejayaan & kejayaan yang kita kecapi adala dengan izin Allah, bukan usaha kita. Kita hanya perlu work hard & pray double hard.

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Terima kasih atas pembetulan tersebut.. :)

    [Balas]

    farra shafiqa Reply:

    yup tul tu sye skong 100 pratus

    [Balas]

    Jejaka Idaman Reply:

    T_T terharunya~~

    [Balas]

    werty Jr. Reply:

    saya pernah jatuh.
    sekarang masih lagi jatuh
    kali ini jatuhnya lagi sakit dari sebelumnya
    saya cuba bangkit
    tapi daya saya cuma sekerat saja.

    [Balas]

  2. musi 8th March 2011 4:42 am

    Salam Bahagia;
    Jika dapat mengusai diri sudah tentu dapat mencapai matlamaat diri dengan betul, walau pun bertemu kegagalan dia akan berguru pula kepada kegagalannya. seterusnya mencapai impiannya.

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Sebenarnya kegagalan pun bukan sesuatu yang terlalu negatif. Ada kebaikan di dalamnya.. :)

    [Balas]

    lizah Reply:

    ya..saya stuju sgt2..kgglan bleh memtgkn ssorg..byk yg leh d pljri dr kegagalan..jgn biarkn kegagalan memusnahkn hidup kita..lhtlah kegagalan itu dr sdut positif utk mprbaiki dri kta sndri..

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Betul. Kegagalan adalah guru terbaik. Ia lebih mengesankan daripada pengajaran yang diperolehi dari kejayaan. :)

    [Balas]

    zuraini Reply:

    nk like tp xde button like… sokong sgt2 statement Julmazli Dempollok.. :-) .. 2 yg dikatakn belajar dr kegagalan…
    Artikel terkini daripada zuraini – Siapakah Gerangan Penterjemah Komik-Komik Dewata?

    [Balas]

    lolita Reply:

    yupz. . . Thats right bro. . .

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Thanks.. :)

    [Balas]

    Nur Iena Reply:

    hhehhe :) :D

    [Balas]

  3. lizah 24th April 2011 4:37 am

    assalamualaikum..
    sye nk share 1 cter r..ni cter btul..hope pra pmbce blog ni leh la share pndpt korg ttg cter ni..maaf psl bhse yg kurg best ckit..mklum la sye bkn pnulis yg baik..hehe..

    ad 2 org shbt baik yg dlunye sllu share cter2 suka duka bsma..hri2 bsma..mkn bsma, jln bsma, lpk bsma, pndek kate sllu bsma la..
    mse cuti sem,si eja stay kat umah mira slma sbuln .eja xblik kg, so dia pn stay r kat umah c mira ni..kat kg c eja, eja n mira wat la keja partime kat sbuah mrket..Alhamdulillah,dorg dpt shif yg sme even department yg bbeza..
    mslh bmule bile c mira mula prasan prgai sbnr c eja ni.. kat tmpt keja, dia sllu bgga biler ad customer llki mntk no hp dia 2 custmer 2 bg no hp kat c eja ni..hri2 cter psl llki..kat umah lak, pnh 1 mlm ni c mira gdoh ngan bf dia kat hp..bgayut bjam2..mse 2 time dinner..ok r dia nk gayut pn..tp mslhnyer bila mak c mira ajak mkn, c eja x endahkn..so, ape prsaan c eja bila ajkn mak dia x d endahkn..lps gayut, c mira ajak r mkn, tp eja mcm nk x nk..mkn pn ckit..muke msm mcuke..pe prsaan korg bile bhdpn ngan org mcm ni?
    ni cter ckit je..xnk la cter sume skli..c mira mule trase ngan skap c eja ni..bla dah stat sem, msg2 mcm dingin..last2, gadoh bile c eja mntk pnjlsn atas kdinginn 2..mira gtau sume skli ape yg dia x puas hti ngan c eja ni..lps 2 je, trus x btgur2..msg2 dingin..
    c mira srba slh, trus dia mntk maaf ats kate2 dia kat eja n mntk bbaik smule..tp eja kate,biarla mcm ni smpai akhirt..ok r, mira trime mgkin eja mrh sgt time 2..lps 2, mira ajak lg brbaik smule bt kli ke2 n ke3.x psti brpe kli dah..tp eja stil mnunjkkn rspon ngtif..skrg ni dah final sem dorg..stil x btgur..
    so, ape pndpt korg ea..mcm mne nk slsaikn mslh eja n mira ni..

    [Balas]

    nursyazana Reply:

    maybe mereka sepatutnya dipulihkan oleh org ketiga

    [Balas]

    lizah Reply:

    thanks..bkemungkinan jga..skrg ni sya mndpt thu eja tlh mnigirmkn msj maafnya dan keinginannya utk berbaik sprti dhulu..mira jga mmhon maaf kpda eja..Alhamdulillah,akhirnya Allah membuka pntu hati mereka untk berbaik..namun,mrka segan utk brsemuka lbih2 lg skrg mrka dah hbis stdy dan tggl berjauhn..agak sukar untk bjmpa..
    inilah dinmakn phit manis bkwan..sbgi pngjrn, jgalah hti kwn,bfkirlah sblum bkata2 atau mlkukn ssuatu..

    [Balas]

    Ten ten(derika) Reply:

    emm.. mcm ne,klu ak jadi mira…
    ak akn nasihatkn eja ynk prubhan sikap dia akn merugikn diri dia sndiri… sdarkn eja ynk persahabatan tOe lebh pnting daripda kekasih.. jngn trsdar bila dh khilangn sesuatu… spatut nya bila dh mgaku sahabat baik saling mempercyai,jujur,tlOng-menOlong n bOlh tGur menegur… jangn biarkn shabat kita mlakukan prkara ynk memang salah..
    jdi tgurlh shabat baik anda jika kita dapati pkara ynk di lakukan nya itu salah… Oopzz tapi tguran tO msti lah cara ynk baik jangn trus melafaskn rasa tdk puas hati tOe…. pHam“`.. hehehe
    if me!! c( :

    [Balas]

    hana Reply:

    ala pdulikan jew…dh dye xnk maAAFKAN SO,dye lah yg dose…….yg pntg mira dh mntk maaf………..`

    [Balas]

    Jejaka Idaman Reply:

    cri kwn baru x leh?
    hehehe…
    gurau jew

    [Balas]

    tak suka dimarah Reply:

    sebenarnya cmni… kalu saya… 3 kali saya tegur dia masih macam tu…3 kali mintak maaf still xmaafkan gak… saya mmg xkn tegur dah pastu.. biar je,,…. nanti satu hari dia akan terfikir jgk… ntah esk ataw lusa…ataupun hari yang kita xtaw sampai bila pun,…. tp, pada kita..kita dah maafkan segala salah dia.. tu je… kata org xbaik gaduh lama2 kan.. tp,dia yang pilih cmtu.. kita dah buat apa yang patut…..so… serah pada-Nya… teruskan berdoa..agar terbuka pintu hati dia untuk berubah…. insyallah….

    [Balas]

    ema Reply:

    pendapt sya lah kan korg ptt berbaek smula tau bt perbincangan dengan sebaik mungkin cari punca masalah tersebt ok..frend forever..pegang prinsip tue…

    [Balas]

    Ryea shandra Reply:

    Huhu, klu sye lak, sye akn deam jerk..
    Bnykkn bsbar, n klu bleh tnjukkn la k’ikhlasan aty tu bhwa dea bnar2.. Trsedar akn kslahannya.. N buktikn dea bleh jd sorang kwn ynk lbh baik sblum ne.. Tp kn? Apa slahnya lw kta bg dea peluang..
    Kwn adlh teman sejati..
    Sukar sngt nak cri kwn ynk skrng ne..

    [Balas]

  4. azham azizan 8th July 2011 7:05 pm

    like

    [Balas]

  5. nursyazana 3rd September 2011 12:38 pm

    kegagalan bukan beerti pengakhiran tetapi kegagalan adalah permulaan suatu kejayaan

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Tidak syak lagi.. :)

    [Balas]

  6. zahlia 24th September 2011 4:19 pm

    ape yg korang raser biler ader seseorang tinggelkan korang?

    [Balas]

    Jejaka Idaman Reply:

    sedih?

    [Balas]

    ika Reply:

    sedih tu memang la…
    tapi perlu belajar melupakannya.

    [Balas]

    siti Reply:

    hmmm..terpaksa la kte terime jodoh di tangan Allah..walaupun pedihh sesangat…

    [Balas]

    Liyan Hana Reply:

    mestilh sedih,tpi adew hikmah dye tnggalkan kita,mngkin kita akn dpt yg lgi better drp dye…=)

    [Balas]

    Huda Reply:

    Allah menunjukkankan yang ada lagi yang terbaik berbanding dia .

    [Balas]

    eida Reply:

    betol tuu ,, kerna Allah itu maha adil terhadap hamba2 nya

    [Balas]

  7. maslina md nor 9th October 2011 10:36 pm

    Hmm..really like what u do..and really motivate me.tq

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Sama.. :)
    Sila datang melawat blog ini lagi ya.. Hehee..

    [Balas]

  8. khairulamri bin mohd noor 25th November 2011 11:12 pm

    memberikan kata2 yang banyak mendorong kepada emosi agar terus cekal dlam hidup walau apapun cabaran..sahut cabaran..Allah sentiasa ada dengan hamba2 Nya..amin

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Amin Ya Rabb.. :)

    [Balas]

    hamizah haris Reply:

    sesungguhnya ALLAH akan menolong semua hambanya yang sentiasa berada dalam kesusahan…
    ~insyaallah~

    [Balas]

    eida Reply:

    amiin

    [Balas]

  9. hanis shafieka 19th December 2011 4:26 pm

    Jangan berputus asa apabila menghadapi kesusahan kerana titisan hujan yang jernih juga berasal daripada awan yang gelap.

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Falsafah tu.. :)

    [Balas]

  10. myda 2nd January 2012 9:27 pm

    exam nk dkt..tp lum da mood nk stdy..

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Kena semangat study juga tu. Kalau mood tak datang sampai exam, payah nanti.. :)

    [Balas]

    siti Reply:

    kalo nak ikutkn maood…sampai bebile x study2…terpaksala mule2 berlakOn ade mood..pastu insyaAllah mood tu akan datang..

    [Balas]

  11. Budak Lanun 19th January 2012 2:49 pm

    Assalam, memang sungguh berguna.. aku bertambah semangat nie… huhuhu
    Artikel terkini daripada Budak Lanun – Tips & Info | Lapan Tanda Kamu Terlebih Berpegang Pada Prinsip

    [Balas]

  12. fiefink 27th January 2012 5:01 pm

    untuk raih sesuatu,,kita perlu korbankan sesuatu…janganlah terlalu pentingkan diri sendiri…

    [Balas]

  13. anna 1st February 2012 1:32 am

    mmg la sedih kan klau x dpt ape yg kte nak tue..
    tp kan, klau kite mmg aim utk somethin yg baik..then go 4 it..cuz u know that Allah is always with u..insyaAllah..
    La Tahzan..Innallaha Maa’na..:)

    [Balas]

  14. Nur 2nd February 2012 6:59 pm

    terima kasih sebab beri kata2 semangat tu..skarang ni rasa betul2 bersemangat.. boleh lah bagitahu kawan2 pasal ni :)

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Terima kasih kembali kerana Aisyah sudi singgah di sini dan mahu kongsikannya dengan kawan-kawan lain.. :)

    [Balas]

    Nur Reply:

    kalau ada yg lbh bgs jgn lupa update ye..saya seronok membaca nya.. >_<

    [Balas]

    zue Reply:

    saya juga

    [Balas]

  15. Raisya Sumaiyyah 25th February 2012 10:02 am

    saya rsa x kehidupan mmg x mudah tapi sbg hamba allah kita kena lah terus menghadapi dugaan-NYA dgn hati terbuka dan x mudah berputus asa kerana stp ketentuan ilahi mempunyai hikmahnya yg tersendiri.sbnrnya kita x usah lah asyik bharap dgn pndapat org lain ttg kehidupan tp kita bgantung hanya kpd allah krana kita hanya mampu mrancang tp Allah yg menentukan sgalanya.kita hanya mampu redha dgn qada dan qadar Allah.

    [Balas]

    zue Reply:

    ya betul tu…kadang-kadang ramai yang lupa bersyukur dengan apa yang kita ada..sedangkan tuhan telah bagi yang terbaik bagi dirinya untuk meneruskan hidup…DIA lebih tau apa yang terbaik untuk kita

    [Balas]

  16. irwan fauzi. 7th March 2012 1:39 am

    kalau kita merancang,allah taala pun mreancang untuk kita..teruskan berusha.

    [Balas]

  17. rosnitarosni 7th March 2012 2:14 pm

    sesiapa yang tak pernah mencuba mmg xkan berjaya tapi orang yang berusaha jgn mengganggp diri mereka ggal jika tidak mendapat apa yng mereka usahakan .. kerana anda masih diuji .. ^^,

    [Balas]

  18. hasanah 9th April 2012 8:37 pm

    Bukan senang nak senang, Bukan Susah nak susah.

    [Balas]

  19. suriani bt ahmad 8th May 2012 2:56 pm

    luahan perasaan…aku ade seorang kwn satu tpt kije….die ni jnis xde perasaan apbila kite bckp ape2 ngm die….aku jadi ttkn klu ngm die…..aku xblh ngm la ngm die…..tiap2 hari aku datang keje jadi ttkn….die juga suka tiak dari blkg…klu kite berbuat baik dgnnya..mudah2han aku harap die xjadi cm 2….n aku harap die nyah dripada hidup aku….

    [Balas]

  20. smile smile 28th May 2012 3:51 pm

    belajar dary kesilapan ,bangun dry angan-angan
    kehidupan umpamah ank di angkat dengan sjari..

    [Balas]

    smile smile Reply:

    angkat lah kpla donggak kn kpla 90c kemudian senyum2 sendry2 hehehh :P gurau..

    [Balas]

    hamizah haris Reply:

    sesungguhnya orang yang ingin berjaya pasti ada jalan penyelesaiaan yang mudah untuk dirinya berjaya..

    [Balas]

  21. hamizah haris 9th June 2012 12:37 am

    sangat memberi semangat kepada semua pelajar yang ingin terus membangun mencapai kejayaan..

    [Balas]

  22. ida ida 14th June 2012 2:41 am

    kosong….bila kena tinggal…ya allah,kuatkanlah semangatku ni…amin…

    [Balas]

    zue Reply:

    amin….

    [Balas]

  23. dina safia 21st June 2012 8:13 pm

    MASA ITU EMAS,korg jgn lah buang mse yek,,=)

    [Balas]

  24. zue 24th June 2012 12:18 am

    apa pendapat anda,bila…semua tangungjawap digalas oleh sang isteri..walhal isteri masih berkerja dan meneruskan rutin sebagai ibu dirumah…sedangkan si suami menghabiskan masa dgn tidur dan internet dirumah..hanya tahu mengerah keringat isteri..si isteri pula tidak mahu bersuara kerana takut kehilangan anak-anak tersayang..walaupun hati nya pedih mengenangkan sikap suami….

    [Balas]

  25. Ahmad 9th September 2012 2:20 pm

    Mohon share ye. Terima kasih~!

    [Balas]

  26. Nana 15th September 2012 5:54 am

    sy nak copy kata semangat tuh.halalkan ye :)

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Saya halalkan. Dipersilakan.. :)

    [Balas]

  27. Belajar Internet 12th October 2012 5:30 pm

    Salam

    Saya senang dengan tulisan anda, melihat tulisan dan bahasanya anda orang malesyia bukan ? semoga saya bisa ketemu.
    Artikel terkini daripada Belajar Internet – Panduan Belajar Internet

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Wkslm..
    Iya pak. Saya orang Malaysia. Saya dari kawasan Borneo Utara yang kini dikenal sebagai Sabah. Mudah-mudah bisa ketemu nanti. InsyaAllah.. :)

    [Balas]

  28. ajie 15th November 2012 9:54 am

    usaha itu tangga kejayaannnn. btul ka???????

    [Balas]

    Julmazli Dempollok Reply:

    Btl bha law kaw jie.. hehehe

    [Balas]

  29. siti nabila syahrul azwan 15th November 2012 11:16 pm

    ” orang yg bijak akan menggunakan akal untuk berfikir….tapi org yg bodoh akan menggunakan nafsu dalam pemikiran mereka…dan mereka lah org yg sentiasa di dalam kesusahan dan kemunduran..kejar lah cita2,sebelum mengejar cinta..”

    [Balas]

  30. hayyanahany 19th November 2012 7:42 pm

    TIADA MANUSIA YANG TERLEPAS DARI MASA SILAM,,DAN TIADA MANUSIA YANG TIADA MASA DEPAN…

    [Balas]

  31. masrinah binti buddek 26th December 2012 7:37 pm

    patah hina, besi kerana karat… hina manusia kerana melarat…:)

    [Balas]

  32. ihwan m.mustafa 8th April 2013 11:49 pm

    rasa takut akan memperpanjang barisan penindasan, rasataku barisan akan memperpanjang pembodohan, janganlah takut untuk bergerak karna yang akan merubah dunia ini spalaging kalau bukanlah kita

    [Balas]

  33. eida 15th August 2013 3:41 pm

    maka sifat sabar itu adalah sikap yang baik ,, dan hanya Allah sajalah tempat meminta pertolongan ,,

    [Balas]

  34. MyCherita 19th February 2014 4:55 pm

    nice sharing.. :-)

    [Balas]

CommentLuv badge